Sens Drogi Krzyżowej (24.03.2014)

przez | 11 kwietnia 2014
Zdjęcie pochodzi z projektu Droga krzyżowa na fotografiach.  Autorem jest Łukasz Jankowski-Wojtczak. www.footoo.pl/dknf

Zdjęcie z projektu Droga krzyżowa na fotografiach.
Autor: Łukasz Jankowski-Wojtczak. www.footoo.pl/dknf

1. Teologiczny

– pojawia się w rozwoju historycznym

  • Pierwsze wieki chrześcijaństwa;
    Głoszony jest kerygmat o radosnej Nowinie, że Jezus żył, umarł i zmartwychwstał .
    Zbawienie dokonuje się wprawdzie przez krzyż, ale główną ideą jest zmartwychwstanie. Stąd wizerunki Jezusa Tronującego na tle krzyża.
  • 800-900 lat temu
    Wyprawy krzyżowe dały ludziom poznać realia i atmosferę Ziemi Świętej. Pojawia się pogłębiona refleksja nad męką Chrystusa.
  • Średniowiecze
    XIII w.
    Pojawia się refleksja nad boleścią Jezusa na drodze na Golgotę. W 1294 r. dominikanin ojciec Ricardo de Monte Crusic w swoich pismach ma już znane dziś elementy Drogi Krzyżowej.
    XIV w.
    Franciszkanie w Jerozolimie szerzą kult dróg z Pretorium na Golgotę.
    Pojawiają się nabożeństwa upadków Jezusa oraz wspomnień cierpień Jezusa.
    Duchowa medytacja.
  • Odrodzenie
    1625 – scalenie wszystkich powyższych elementów w 14 stacji Drogi Krzyżowej.
    Za odprawienie Drogi Krzyżowej papieże Innocenty XI i Benedykt XIV nadają odpusty.

Zatem sens teologiczny, czyli zbawczy opisany przez teologię:

  • środek do pogłębienia tajemnicy zbawienia uobecnianej w Eucharystii,
  • pozwala odkryć sens cierpień własnych – ludzkie cierpienie jest włączone w plan zbawienia świata
  • uczy gotowości uczestniczenia w życiu Jezusa, w niesieniu krzyża,
  • odkrycie wartości Krzyża.

Wskazówka na dziś: nadać nabożeństwu bardziej paschalny charakter (Vat. II – Konstytucja Dogmatyczna o Liturgii rozdział 13); wrócić zatem do kerygmatycznego sensu Drogi Krzyżowej. W Katedrze Poznańskiej jest 15 stacji – ostatnia jest Zmartwychwstaniem.

2. Praktyczny – wychowawczy

  • Wykorzystanie Pisma św. do opisu stacji drogi.
  • Doprowadzenie do decyzji oddania życia Jezusowi jako Panu i Zbawicielowi.
  • Rozważanie czym jest prawda, cierpienie, śmierć, życie, uzdrowienie, zbawienie.
  • Uzyskanie odpustu, który można ofiarować za innych.